
kasvimaitotuotteet 2020
Tutkimus kattaa erilaiset kaura- ja kasviperäisistä raaka-aineista valmistetut maidonkaltaiset tuotteet ja tuotetyypit kuten kaura- ja kasvimaitojuomat, ruoanvalmistustuotteet, jogurtit, kahvit, välipalatuotteet ja -juomat, sekä jäätelön. Näistä syvemmälle mennään ryhmissä kaura- ja kasvimaitojuomat ja ruoanvalmistustuotteet. Ruoanvalmistustuotteissa mukana ovat myös vastaavat maito- ja kasvirasvapohjaiset tuotteet, jotta tutkimus antaan riittävän kokonaiskuvan ko. tuotteista ja niiden keskinäisistä suhteista.
Tutkimus vastaa mm. siihen miten usein tällaisia tuotteita ostetaan ja miten usein niitä käytetään. Osa kuluttajista ei näitä tuotteita osta, heiltä kysyimme syytä siihen. Myös se selviää tutkimuksesta. Tuotemerkeistä mukana ovat kaikki merkittävät tuotemerkit (Aito, Alpro, Blue Diamond, Juustoportti, Milbona, Oatly, Oattis, Oddlygood, Planti, Yosa sekä kaupan merkit omana ryhmänään. Ruoanvalmistustuotteissa lisäksi Arla, Flora ja Valio
Tuoteryhmä tutkittiin ensimmäisen kerran 2019, joten tänä keväänä nähdään mihin suuntaan asiat ovat kehittyneet.
Tutkimus tehdään kyselytutkimuksena verkossa (CAWI). Tutkimukseen osallistuu vähintään 1000 iältään 18-70v. suomalaista (pl. Ahvenanmaa), joista min. 600 soveltuu vastaajiksi, eli osallistuvat pt-ostosten tekoon ja ostavat tuoteryhmän tuotteita vähintään muutaman kerran vuodessa. Otos edustaa suomalaisia iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Tulokset ovat vertailukelpoisia vuoden 2019 tutkimuksen tulosten kanssa.
